Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/archiza/www/wp-includes/functions.php on line 6114
Archetyp – pomocnik czy ograniczenie dla marki osobistej? – Architekci Przedsiębiorczości by FLOW

Według Słownika Języka Polskiego, archetyp to „pierwowzór jakiejś postaci, zdarzenia, motywu; w psychoanalitycznej teorii C. G. Junga: wspólny wszystkim ludziom, dziedziczny wzorzec reagowania i postrzegania świata.”(1)

Od siebie dodałabym jeszcze jedno: rama lub etykieta. Dlaczego tak uważam? Bo często pracuję z klientami, którzy z wyborem archetypu mają więcej problemów niż korzyści. Wynika to z tego, że traktują go, jako jedyną słuszną drogę, która wesprze opowieść ich marki osobistej. Tymczasem, prawda, jak zawsze, leży pośrodku. 

Archetyp dobrze się sprzedaje. Kto ma wybrany i jasno określony archetyp ten wygrywa w wyścigu o uwagę klienta. To brzmi zachęcająco. Jednak wciąż zapominamy, że nic nie dzieje się samo. Archetyp bez tworzenia treści jest tylko sztucznym tworem. Mam wrażenie, że daliśmy się – przysłowiowo – wpuścić w maliny i zamiast wykorzystać archetyp na swoją korzyść, utykamy na etapie wyboru tego właściwego. 

Pracując z klientami, którzy drążą temat archetypu, zawsze, ku ich wielkiemu zaskoczeniu, proponuję,  aby wybrali sobie dwa lub trzy. Dlaczego? Z archetypami jest jak z człowiekiem – zmienia się. To, że dzisiaj nie potrafisz wybrać, lub stwierdzasz, że na pewno pasuje ten, a nie inny, nie wyklucza, że za kilka miesięcy lub lat będziesz nie będziesz komunikował treści dotyczącej twojej marki w zupełnie inny sposób. 

Archetyp – pomocnik czy ograniczenie dla marki osobistej?

Przykład? Wybrałeś archetyp Towarzysza, ale wraz ze zdobywaniem przez Ciebie doświadczenia, masz wrażenie, że Twoje teksty przypominają bardziej te pisane z pozycji Mędrca. Czy to znaczy, że jest coś z Tobą nie tak? Skądże! To znaczy, że się rozwijasz, a Twoja marka razem z Tobą i to jest zupełnie w porządku! 😊 

Jeśli na początku wybrałeś dwa lub trzy archetypy, to wraz z rozwojem marki, może się okazać, że jeden z nich będzie Ci szczególnie bliski i zdecydujesz się właśnie na niego. W moim przypadku wszystkie testy (np. ten test osobowości: https://www.16personalities.com/pl), wskazują, że jestem Działaczem lub Twórcą. Czytając ich opisy nie sposób się nie zgodzić. Mam zapał do wymyślania ciągle nowych rzeczy, ulepszania tego co zastane i inspirowania innych. Jednocześnie ciągnę kilka srok za ogon w efekcie zostawiam zadania w połowie. Testy to jedno, a co podpowiada mi serce? Dokłada do Twórcy Towarzysza. Szary człowiek, nie wyróżnia się w tłumu, a przede wszystkim jest blisko innych ludzi. I takie połączenie na ten moment jest dla mnie najlepszym z możliwych 😊 

Skąd archetypy w marketingu?

Teoria archetypów stworzona przez Margaret Mark i CarolPerson jest wykorzystywana przez marki, jako „kompas”, który pomaga odpowiedzieć na pytanie: „Skąd przyszliśmy?”, „Kim jesteśmy?” i „Dokąd zmierzamy?”.  Archetypy możemy przypisać do czterech kategorii:

Archetyp – pomocnik czy ograniczenie dla marki osobistej?

Archetypy przypisane do kategorii „stabilizacja/kontrola” to:

Archetypy przypisane do kategorii „niezależność/samorealizacja” to:

Archetypy przypisane do kategorii „władza/ryzyko” to:

Archetypy przypisane do kategorii „zadowolenie/przynależność” to:

Która z tych kategorii jest Ci najbliższa? Może dwie przeciwstawne? Zastanów się, czy któreś ze słów opisujące archetypy pasują do Ciebie. Pamiętaj – najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to zaniechać tworzenia w obawie, że wybrałaś zły archetyp. Pozwól swojej marce ewoluować razem z Tobą. Daj sobie czas na to, aby pewne rzeczy mogły się wyklarować. Nie bądź niewolnikiem archetypu – stwórz z niego sprzymierzeńca. Albo sprzymierzeńców 😉 

(1)
 https://sjp.pwn.pl/sjp/archetyp;2441121.html [dostęp: 27.10.21r.]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *