AP Logo

Według Słownika Języka Polskiego, archetyp to „pierwowzór jakiejś postaci, zdarzenia, motywu; w psychoanalitycznej teorii C. G. Junga: wspólny wszystkim ludziom, dziedziczny wzorzec reagowania i postrzegania świata.”(1)

Od siebie dodałabym jeszcze jedno: rama lub etykieta. Dlaczego tak uważam? Bo często pracuję z klientami, którzy z wyborem archetypu mają więcej problemów niż korzyści. Wynika to z tego, że traktują go, jako jedyną słuszną drogę, która wesprze opowieść ich marki osobistej. Tymczasem, prawda, jak zawsze, leży pośrodku. 

Archetyp dobrze się sprzedaje. Kto ma wybrany i jasno określony archetyp ten wygrywa w wyścigu o uwagę klienta. To brzmi zachęcająco. Jednak wciąż zapominamy, że nic nie dzieje się samo. Archetyp bez tworzenia treści jest tylko sztucznym tworem. Mam wrażenie, że daliśmy się – przysłowiowo – wpuścić w maliny i zamiast wykorzystać archetyp na swoją korzyść, utykamy na etapie wyboru tego właściwego. 

Pracując z klientami, którzy drążą temat archetypu, zawsze, ku ich wielkiemu zaskoczeniu, proponuję,  aby wybrali sobie dwa lub trzy. Dlaczego? Z archetypami jest jak z człowiekiem – zmienia się. To, że dzisiaj nie potrafisz wybrać, lub stwierdzasz, że na pewno pasuje ten, a nie inny, nie wyklucza, że za kilka miesięcy lub lat będziesz nie będziesz komunikował treści dotyczącej twojej marki w zupełnie inny sposób. 

Archetyp – pomocnik czy ograniczenie dla marki osobistej?

Przykład? Wybrałeś archetyp Towarzysza, ale wraz ze zdobywaniem przez Ciebie doświadczenia, masz wrażenie, że Twoje teksty przypominają bardziej te pisane z pozycji Mędrca. Czy to znaczy, że jest coś z Tobą nie tak? Skądże! To znaczy, że się rozwijasz, a Twoja marka razem z Tobą i to jest zupełnie w porządku! 😊 

Jeśli na początku wybrałeś dwa lub trzy archetypy, to wraz z rozwojem marki, może się okazać, że jeden z nich będzie Ci szczególnie bliski i zdecydujesz się właśnie na niego. W moim przypadku wszystkie testy (np. ten test osobowości: https://www.16personalities.com/pl), wskazują, że jestem Działaczem lub Twórcą. Czytając ich opisy nie sposób się nie zgodzić. Mam zapał do wymyślania ciągle nowych rzeczy, ulepszania tego co zastane i inspirowania innych. Jednocześnie ciągnę kilka srok za ogon w efekcie zostawiam zadania w połowie. Testy to jedno, a co podpowiada mi serce? Dokłada do Twórcy Towarzysza. Szary człowiek, nie wyróżnia się w tłumu, a przede wszystkim jest blisko innych ludzi. I takie połączenie na ten moment jest dla mnie najlepszym z możliwych 😊 

Skąd archetypy w marketingu?

Teoria archetypów stworzona przez Margaret Mark i CarolPerson jest wykorzystywana przez marki, jako „kompas”, który pomaga odpowiedzieć na pytanie: „Skąd przyszliśmy?”, „Kim jesteśmy?” i „Dokąd zmierzamy?”.  Archetypy możemy przypisać do czterech kategorii:

Archetyp – pomocnik czy ograniczenie dla marki osobistej?

Archetypy przypisane do kategorii „stabilizacja/kontrola” to:

Archetypy przypisane do kategorii „niezależność/samorealizacja” to:

Archetypy przypisane do kategorii „władza/ryzyko” to:

Archetypy przypisane do kategorii „zadowolenie/przynależność” to:

Która z tych kategorii jest Ci najbliższa? Może dwie przeciwstawne? Zastanów się, czy któreś ze słów opisujące archetypy pasują do Ciebie. Pamiętaj – najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to zaniechać tworzenia w obawie, że wybrałaś zły archetyp. Pozwól swojej marce ewoluować razem z Tobą. Daj sobie czas na to, aby pewne rzeczy mogły się wyklarować. Nie bądź niewolnikiem archetypu – stwórz z niego sprzymierzeńca. Albo sprzymierzeńców 😉 

(1)
 https://sjp.pwn.pl/sjp/archetyp;2441121.html [dostęp: 27.10.21r.]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *