Przywitałeś już uczestników Twojego szkolenia, spisałeś kontrakt, zebrałeś oczekiwania szkoleniowe – możesz przejść zatem do właściwego tematu szkolenia.
Większość uczestników zna zazwyczaj temat szkolenia przed jego rozpoczęciem (choć praktyka mówi, że jednak i tu mogą zdarzyć się wyjątki J ).
Niemniej jednak początek szkolenia to moment, w którym ów temat zostaje jeszcze raz podany. Jak zatem wprowadzić temat szkolenia w sposób ciekawy dla jego uczestników?
Poniżej kilka praktycznych pomysłów:
– OPOWIEDZENIE ANEGDOTY, czyli jak podaje Słownika Języka Polskiego PWN: ,, krótkie opowiadanie o jakimś zabawnym lub niezwykłym zdarzeniu, zakończone zaskakującą, dowcipną puentą”. Oczywiście puenta anegdoty powinna nawiązywać do tematu szkolenia.
– OBRAZ, RYCINA, CIEKAWY FRAGMENT FILMU, będące nawiązaniem do myśli przewodniej szkolenia.
– PRZYSŁOWIE/CYTAT, które obrazują zagadnienia poruszane na szkoleniu. Jeśli prowadzimy szkolenie w takim układzie, że przed nami szkolenie prowadził jakiś inny trener/prezentowany był inny temat można też zastosować nawiązanie do wypowiedzi naszego przedmówcy lub tematu wcześniejszego szkolenia.
- STATYSTYKI, DANE, WYNIKI BADAŃ, NOWE INFORMACJE I CIEKAWOSTKI związane z tematem szkolenia.
– ODWOŁANIE SIĘ DO WŁASNYCH PRZEŻYĆ, DOŚWIADCZEŃ w dziedzinie/temacie w którym prowadzone jest szkolenie.
– DOKONANIE PORÓWNANIA, można np. porównać jak dany problem, zagadnienie wyglądał w przeszłości, a jak wygląda teraz lub może wyglądać w przyszłości, można również porównywać jakie jest podejście do danego tematu w zależności od płci, w różnych miastach, krajach, województwach, w różnych kulturach, itp.
– ODWOŁANIE SIĘ DO OSTATNICH WYDARZEŃ, KTÓRE MIAŁY MIEJSCE NA ŚWIECIE i są związane z tematem szkolenia.
– METAFORA, ANALOGIA – pokazanie podobieństw pomiędzy tematem szkolenia a innymi zjawiskami, tematami, przedmiotami, itp.
- ZADANIE GRUPIE UCZESTNIKÓW BEZPOŚRDNIEGO PYTANIA LUB PYTANIA RETORYCZNEGO.