Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/archiza/www/wp-includes/functions.php on line 6114
O trudnej sztuce finalizacji – Architekci Przedsiębiorczości by FLOW
AP Logo

Jeśli jesteś sprzedawcą, z pewnością nie raz zastanawiałeś się nad tym jak finalizować żeby… sfinalizować i zakończyć rozmowę sprzedażą.

Z moich obserwacji wynika, że duża grupa sprzedawców unika podejmowania w rozmowie prób finalizacji, ponieważ boi się, że klient odbierze ich jako osobę nachalną, która chce mu coś na siłę wcisnąć. Powiem Ci, że dużo w tym prawdy: rzeczywiście – jeśli finalizacja nastąpi po ubogiej, pozbawionej korzyści prezentacji produktu oraz płytkiej analizie potrzeb większość klientów zacznie się zwyczajnie wycofywać z rozmowy. To trochę tak jak z pieczeniem ciasta – wiadomo, że wkładamy je do rozgrzanego piekarnika, żeby lepiej wyrosło. Podobnie jest z Twoim klientem – im bardziej go ,,rozgrzejesz” za pomocą dobrej analizy potrzeb i prezentacji Twojego produktu/usługi – tym większa szansa, że zainteresowanie klienta ,,urośnie”, a sama finalizacja stanie się tylko formalnością.

Załóżmy, że opanowałeś już umiejętność prezentacji Twojego produktu/usługi i do pełni sukcesu brakuje Ci jedynie finalizacji.

Jeśli do tej pory unikałeś w swoich rozmowach finalizacji ważne, abyś zadał sobie teraz następujące pytania:

1. Kiedy finalizować?

2. W jaki sposób dokonywać finalizować?

3. Z jakiego powodu unikałeś do tej pory finalizacji?

Już? To teraz czas na kilka moich podpowiedzi. 🙂

Kiedy finalizować?

Jeśli do tej pory zdarzało Ci się zapominać o finalizacji to warto byś zakodował sobie w głowie, że w trakcie rozmowy istnieją dwa momenty w których dobrze jest dokonać finalizacji:

MOMENT 1: pierwszej finalizacji warto dokonać po zakończeniu prezentacji produktu/usługi:  dzięki temu dowiadujesz się czy Twoja prezentacja trafiła do rozmówcy, a także oszczędzasz czas swój oraz klienta. Zamiast w nieskończoność zagadywać rozmówcę dzięki finalizacji wiesz na czym stoisz: albo przejdziesz płynnie do sfinalizowania transakcji albo wypłyną wątpliwości, zastrzeżenia klienta do których będzie się trzeba odnieść.

MOMENT 2: jeśli u klienta pojawiły się obiekcje – warto żebyś podjął pracę z obiekcjami: odpowiedział na pytania klienta, wyjaśnił kwestie budzące jego wątpliwości, zastosował adekwatną argumentację, a następnie podjął kolejną próbę finalizacji, żeby sprawdzić czy obiekcje klienta zostały skutecznie usunięte.

Mimo, że to o czym pisze wydawać by się mogło oczywiste to jednak sprzedawcy bardzo często pomijają finalizację w wymienionych wyżej momentach.

W jaki sposób dokonywać finalizować?

Przedstawię Ci krótko trzy wybrane i znane techniki finalizacji:

Zobacz to na przykładzie – załóżmy, że sprzedajesz klientowi ekspres do kawy. Zamiast pytać,  czy klient decyduje się na zakup ekspresu, zapytasz klienta: zapakować Panu ten ekspres w kolorze czarnym czy czerwonym?

Inny przykłady: Woli Pan, abyśmy umowę podpisali w naszym biurze czy żeby przywiózł ją do Pana kurier pod wskazany adres?

Przykład: Proszę Pani, jak sama Pani widzi: te buty są bardzo solidnie wykonane, dzięki czemu posłużą Pani przez długie lata, są świetnie wyprofilowane co pozwoli Pani na wygodę i komfort codziennego chodzenia, a dodatkowo są w Pani ulubionym kolorze. Zapraszam zatem do kasy, abym mogła je dla Pani zapakować.

-Na jaki adres wysłać do Pana kuriera z umową?

-W takim razie pozwoli Pan, że przejdziemy do przyjęcia zamówienia?

-Skoro omówiliśmy już wszystkie szczegóły, zajmijmy się skompletowaniem danych potrzebnych do przygotowania umowy.

Tego typu sformułowania sprawiają, że sprzedawca jest odbierany jako osoba pewna siebie i produktu/usługi, którą ma dla klienta.

Z jakiego powodu unikałeś do tej pory finalizacji?

Na koniec chciałabym, abyś zadał sobie pytanie z jakiego powodu unikałeś to tej pory podejmowania prób finalizacji.

Często bowiem zdarza się, że chociaż sprzedawca wie w jakim momencie rozmowy oraz jakimi zwrotami dokonywać finalizacji, to jednak coś go przed tym blokuje. W dużej części przypadków sprzedawcy odczuwają tu swego rodzaju lęk przed usłyszeniem od klienta odmowy. Nic w tym dziwnego – chyba każdy z nas odczuwa dyskomfort w momencie kiedy czujemy się odrzuceni. Warto jednak, żebyś zdał sobie sprawę, że klient odrzuca nie tyle Ciebie jako osobę, ale produkt/usługę którą dla niego masz. Obwinianie się i emocjonalne rozpamiętywanie odmowy klienta z pewnością przyniesie Ci jedynie negatywne skutki. Jeśli już rozpamiętywać – to tylko pod kątem merytorycznym, aby zastanowić się czy na przyszłość można w podobnej sytuacji zrobić coś inaczej/lepiej. Oczywiście cudownie byłoby sprzedawać w każdej rozmowie, jednak w praktyce jest to mało prawdopodobne. Dlatego też umiejętność psychicznego radzenia sobie z odmową jest w pewnym stopniu cechą która determinuje to, czy ktoś będzie sprzedawcą tylko przez chwilę czy też długie lata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *