Początek szkolenia to czas, w którym uczestnicy bardzo często czują się niepewnie.
Szczególnie, jeśli szkolenie prowadzone jest dla grupy nieznających się wcześniej osób, zastosowanie lodołamacza pozwoli na zwiększenie komfortu pracy zarówno uczestników jak i samego trenera.
Jakie są plusy stosowania lodołamaczy?
1. Zwiększamy komfort pracy – poprzez wzajemne poznanie się uczestnicy szkolenia mogą poczuć się bezpieczniej w grupie.
2. Unikamy kłopotliwej ciszy na początku szkolenia i niezręcznego wyznaczania kto powinien wypowiadać się jako pierwszy.
3. Pobudzamy grupę do pracy: jest to szczególnie ważne, kiedy szkolenie zaczyna się w godzinach porannych – kiedy uczestnicy są zaspani lub popołudniowo-wieczornych – gdy są zmęczeni.
4. Pokazujemy uczestnikom szkolenia, że nie będzie to tylko monolog trenera, ale że szkolenie będzie wymagało ich aktywności i zaangażowania.
Przykładowe lodołamacze:
AMBITNA ALINA POMOŻE ZAPAMIĘTAĆ IMIONA 🙂
Jednym z najbardziej popularnych ćwiczeń na zapamiętanie imion, to tzw. Ambitna Alina.
Instrukcja ćwiczenia.
1. Uczestnicy siadają w kole/siedzą przy jednym stoliku.
2. Pierwsza osoba mówi swoje imię, a następnie dopowiada przymiotnik go charakteryzujący zaczynający się na tą samą literę, co jego imię.
np. Alina – Ambitna (najlepiej kiedy pierwszą osobą jest trener).
3. Kolejna osoba ma powtórzyć, imię trenera plus przymiotnik go charakteryzujący oraz dopowiedzieć swoje imię i przymiotnik go charakteryzujący zaczynający się na tą samą literę.
4. Każda kolejna osoba powtarza od początku imiona poprzedników i przymiotniki ich charakteryzujące, po czym dodaje swoje.
5. Ostatecznie głos wraca do trenera, który zamyka koło – powtarza po kolei imiona wszystkich uczestników oraz podawane przez nich przymiotniki.
W ten sposób cała grupa skupia się i zapamiętuje swoje imiona. Ćwiczenie pomaga też trenerowi zapamiętać imiona uczestników, dzięki czemu łatwiej jest prowadzić szkolenie. Oczywiście to ćwiczenie można modyfikować na wiele sposobów – zamiast przymiotnika w nawiązaniu do imienia uczestnicy mogą podawać nazwy miast, krajów, słodyczy, roślin itp.
BINGO – POMOŻE ZINTEGROWAĆ UCZESTNIKÓW DZIĘKI WZAJEMNEMU, SZYBKIEMU POZNANIU
1. Uczestnicy otrzymują od trenera kartki, na których znajduje się kwadratowa plansza podzielona na mniejsze kwadraty – w każdym kwadracie znajduje się pytanie/zdanie oraz puste miejsce na dopisanie imienia uczestnika szkolenia.
2. Zadanie wykonywane jest na czas.
3. Uczestnicy mają za zadanie wypełnić całą planszę: uczestnik podchodzi do kolejnych osób i pyta o daną rzecz – jeśli znajdzie osobę, która spełnia zapisany na karcie warunek umieszcza jej imię na karcie. Jeśli w grupie nie ma osoby spełniającej dany warunek uczestnik powinien wpisać na kartę: NIKT.
4. Kto pierwszy uzupełni kartę krzyczy: BINGO! – zabawa jest przerywana.
5. Trener prosi osobę, która krzyknęła BINGO o przeczytanie jak uzupełniła kartę – cała grupa weryfikuje, czy zapisane przez zwycięzcę odpowiedzi są prawdziwe.
Czym się kierować w wyborze lodołamacza?
Jest wiele rodzajów lodołamaczy, które mają różny przebieg – wymagają mniejszej lub większej ilości ruchu ze strony uczestników, rekwizytów, np. kredki, nożyczki, kolorowe gazety itp.
Najważniejsze zasady doboru lodołamaczy:
1. Lodołamacz powinien być dopasowany do grupy dla której prowadzisz szkolenie – pewnie ciężko będzie zmotywować grupę top menagerów wystrojonych w markowe garnitury do malowania farbami swojego autoportretu…
2. Uwzględnijmy czas, jaki masz na przeprowadzenie lodołamacza – zbyt skomplikowane, rozbudowane ćwiczenie – może sprawić, że część uczestników źle zrozumie jego instrukcję i ćwiczenie niepotrzebnie się wydłuży.
3. Weź pod uwagę warunki lokalowe, którymi dysponujesz – jeśli salka szkoleniowa jest mała, zamiast bardzo ruchliwych ćwiczeń, sprawdzą się te, które można przeprowadzić na siedząco/stojąco.
4. Zastanów się czy masz wszystkie rekwizyty potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia – za kilka tygodni pokażę Wam, jak wyglądają moje przykładowe harmonogramy szkoleń, dzięki którym zawsze pamiętam o zabraniu niezbędnych rekwizytów 🙂