Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/archiza/www/wp-includes/functions.php on line 6114
Początek szkolenia czasem łamania lodów – Architekci Przedsiębiorczości by FLOW

Początek szkolenia to czas, w którym uczestnicy bardzo często czują się niepewnie. 

Szczególnie,  jeśli szkolenie prowadzone jest dla grupy nieznających się wcześniej osób, zastosowanie lodołamacza pozwoli na zwiększenie komfortu pracy zarówno uczestników jak i samego trenera.

Jakie są plusy stosowania lodołamaczy?

1.  Zwiększamy komfort pracy – poprzez wzajemne poznanie się uczestnicy szkolenia mogą poczuć się bezpieczniej w grupie.

2. Unikamy kłopotliwej ciszy na początku szkolenia  i niezręcznego wyznaczania kto powinien wypowiadać się jako pierwszy.

3. Pobudzamy grupę do pracy: jest to szczególnie ważne, kiedy szkolenie zaczyna się w godzinach porannych – kiedy uczestnicy są zaspani lub popołudniowo-wieczornych – gdy są zmęczeni.

4. Pokazujemy uczestnikom szkolenia, że nie będzie to tylko monolog trenera, ale że szkolenie będzie wymagało ich aktywności i zaangażowania.

Przykładowe lodołamacze:

AMBITNA ALINA POMOŻE ZAPAMIĘTAĆ IMIONA 🙂 

Jednym z najbardziej popularnych ćwiczeń na zapamiętanie imion, to tzw. Ambitna Alina.

Instrukcja ćwiczenia.

1. Uczestnicy siadają w kole/siedzą przy jednym stoliku.

2. Pierwsza osoba mówi swoje imię, a następnie dopowiada przymiotnik go charakteryzujący zaczynający się na tą samą literę, co jego imię.

np. Alina – Ambitna (najlepiej kiedy pierwszą osobą jest trener).

3. Kolejna osoba ma powtórzyć, imię trenera plus przymiotnik go charakteryzujący oraz dopowiedzieć swoje imię i przymiotnik go charakteryzujący zaczynający się na tą samą literę.

4. Każda kolejna osoba powtarza od początku imiona poprzedników i przymiotniki ich charakteryzujące, po czym dodaje swoje.

5. Ostatecznie głos wraca do trenera, który zamyka koło – powtarza po kolei imiona wszystkich uczestników oraz podawane przez nich przymiotniki.

W ten sposób cała grupa skupia się i zapamiętuje swoje imiona. Ćwiczenie pomaga też trenerowi zapamiętać imiona uczestników, dzięki czemu łatwiej jest prowadzić szkolenie. Oczywiście to ćwiczenie można modyfikować na wiele sposobów –  zamiast przymiotnika w nawiązaniu do imienia uczestnicy mogą podawać nazwy miast, krajów, słodyczy, roślin itp.

BINGO – POMOŻE ZINTEGROWAĆ UCZESTNIKÓW DZIĘKI WZAJEMNEMU, SZYBKIEMU POZNANIU

1. Uczestnicy otrzymują od trenera kartki, na których znajduje się kwadratowa plansza podzielona na mniejsze kwadraty – w każdym kwadracie znajduje się pytanie/zdanie oraz puste miejsce na dopisanie imienia uczestnika szkolenia.

Początek szkolenia czasem łamania lodów

2. Zadanie wykonywane jest na czas.

3. Uczestnicy mają za zadanie wypełnić całą planszę: uczestnik podchodzi do kolejnych osób i pyta o daną rzecz – jeśli znajdzie osobę, która spełnia zapisany na karcie warunek umieszcza jej imię na karcie. Jeśli w grupie nie ma osoby spełniającej dany warunek uczestnik powinien wpisać na kartę: NIKT.

4. Kto pierwszy uzupełni kartę krzyczy: BINGO! – zabawa jest przerywana.

5. Trener prosi osobę, która krzyknęła BINGO o przeczytanie jak uzupełniła kartę – cała grupa weryfikuje, czy zapisane przez zwycięzcę odpowiedzi są prawdziwe.

Czym się kierować w wyborze lodołamacza?

Jest wiele rodzajów lodołamaczy, które mają różny przebieg – wymagają mniejszej lub większej ilości ruchu ze strony uczestników, rekwizytów, np.  kredki, nożyczki, kolorowe gazety itp.

Najważniejsze zasady doboru lodołamaczy:

1. Lodołamacz powinien być dopasowany do grupy dla której prowadzisz szkolenie – pewnie ciężko będzie zmotywować grupę top menagerów wystrojonych w markowe garnitury do  malowania farbami swojego autoportretu…

2. Uwzględnijmy czas, jaki masz na przeprowadzenie lodołamacza – zbyt skomplikowane, rozbudowane ćwiczenie – może sprawić, że część uczestników źle zrozumie jego instrukcję i ćwiczenie niepotrzebnie się wydłuży.

3. Weź pod uwagę warunki lokalowe, którymi dysponujesz – jeśli salka szkoleniowa jest mała, zamiast bardzo ruchliwych ćwiczeń, sprawdzą się te, które można przeprowadzić na siedząco/stojąco.

4. Zastanów się czy masz wszystkie rekwizyty potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia – za kilka tygodni pokażę Wam, jak wyglądają moje przykładowe harmonogramy szkoleń, dzięki którym zawsze pamiętam o zabraniu niezbędnych rekwizytów 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *