Jak radzić sobie z tremą?

Jak radzić sobie z tremą?

Mówi się, że trema nie zależy od ilości osób przed którymi występujemy, ale od ich ważności i strachu przed tym jak te osoby ocenią nasze wystąpienie. 

Czym właściwie jest trema?

TREMA, wł. tremare – drżeć, bać się, łac. tremere – trząść się:

  • zdenerwowanie aktora, mówcy, wirtuoza itp. przed występem i podczas występu publicznego (Kopaliński, W. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych),

zaburzenie emocjonalne odczuwane w chwili publicznego występu. Wyuczone zachowanie (czy to aktora na scenie, czy studenta wobec egzaminatora) ulega w jednej chwili zatarciu, jest to jednak stan przejściowego zahamowania, gdyż po pewnym czasie uprzednio nabyta wiedza może być z powrotem uruchomiona. Trema jest objawem nadmiernego napięcia emocjonalnego i lęku.  (Sillamy, N., Słownik psychologii).

JAK RADZIĆ SOBIE Z TREMĄ?

  • dobrze przygotuj się do wystąpienia – opanuj potrzebną wiedzę, przemyśl i przygotuj dokładny scenariusz wystąpienia/szkolenia;

–  przećwicz swoje wystąpienie przed lustrem, a jeśli masz możliwość: w gronie bliskich, przyjaźnie nastawionych osób;

  • unikaj wprowadzania na szybko zmian w planie wystąpienia/szkolenia;
  • miej pozytywne nastawienie: załóż, że słuchacze/uczestnicy szkolenia przyszli się czegoś dowiedzieć i będą chętnie Cię słuchać (mimo wszystko warto jednak mieć w pamięci jak postępować w trudnych sytuacjach szkoleniowych oraz z trudnymi uczestnikami szkolenia);
  • stosuj pozytywne wizualizacje, wyobrażaj sobie jak prowadzisz swoje wystąpienie, szkolenie z pozytywnym przebiegiem;

–  zwróć uwagę na to co jesz, pijesz dzień przed szkoleniem oraz w dniu szkolenia – zadbaj o pożywne, regularne posiłki i uważaj na ilość wypijanej kawy;

  • zapewnij sobie odpowiednią ilość i jakość snu w noc przed szkoleniem;
  • zadbaj o relaks przed szkoleniem: relaksująca kąpiel lub chłodny prysznic w zależności od upodobań, masaż, ćwiczenia rozluźniające mięśnie, zastosowanie technik głębokiego oddychania;
  • załóż strój, biżuterię, które są adekwatne do sytuacji, ale w których jednocześnie czujesz się wygodnie i swobodnie – przed rozpoczęciem szkolenia sprawdź swój wygląd, stan makijażu i fryzury 🙂
  • zadbaj o to, by zabrać na miejsce szkolenia sprzęt oraz wszystkie materiały i rekwizyty potrzebne do przeprowadzenia szkolenia;
  • zjaw się na miejscu szkolenia odpowiednio wcześniej, abyś mógł zaaranżować przestrzeń w salce szkoleniowej, sprawdzić ustawianie i działanie sprzętu, rozłożyć materiały i rekwizyty szkoleniowe;
  • przygotuj wodę, którą będziesz mógł popijać w trakcie szkolenia;
  • a kiedy zaczną już pojawiać się Twoi słuchacze/uczestnicy Twojego szkolenia uśmiechaj się szeroko, staraj się przywitać z każdą przybyłą osobą, zamień kilka słów – dzięki temu oswoisz się z osobami przed którymi będziesz występować, poczujesz się bezpiecznie, a strach przed ich oceną i krytyką dzięki wzbudzonej sympatii stanie się mniejszy.

A na koniec pozwolę sobie zacytować anegdotę usłyszaną na jednym ze szkoleń:

,, Młoda uczennica pewnej znanej aktorki powiedziała jej któregoś dnia:  – Proszę Pani, kiedy jestem na scenie, nie czuję tremy!”. Wielka aktorka odpowiedziała jej na to: ,, Niech się Pani nie martwi, pojawi się wraz z talentem” 🙂

Mówienie i pisanie zawsze przychodziło mi z łatwością. Podobno słynę z ciętej riposty. Wszyscy myśleli, że zostanę nauczycielem, a wylądowałam na socjologii. Jednak po latach okazało się, że da się te obie rzeczy połączyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

KONTAKT

Daj nam znać co możemy dla Ciebie zrobić, wypełniając formularz poniżej, a my skontaktujemy się z Tobą do 48h w dni robocze.

    * Twoje imię i nazwisko:


    * Treść wiadomości:

    * Czy prowadzisz firmę?

    * Podaj NIP Twojej firmy:

    * Podaj numer telefonu:

    * Twój adres e-mail:

    Jeśli jesteś zainteresowany pozyskaniem dotacji na usługi szkoleniowo-doradcze wypełnij nasz formularz pod dotacje dostępny pod TYM LINKIEM.

    Natomiast jeśli chcesz byśmy dopasowali indywidualny program rozwojowy, wypełnij jeden z poniższych formularzy:

    Analiza potrzeb szkoleniowo-doradczych KLIENT BIZNESOWY

    Analiza potrzeb szkoleniowo-doradczych KLIENT INDYWIDUALNY

    * W celu zapewnienia najlepszej jakości odpowiedzi wszystkie pola w formularzu są obowiązkowe.