Początek szkolenia czasem łamania lodów

Początek szkolenia czasem łamania lodów

Początek szkolenia to czas, w którym uczestnicy bardzo często czują się niepewnie. 

Szczególnie,  jeśli szkolenie prowadzone jest dla grupy nieznających się wcześniej osób, zastosowanie lodołamacza pozwoli na zwiększenie komfortu pracy zarówno uczestników jak i samego trenera.

Jakie są plusy stosowania lodołamaczy?

1.  Zwiększamy komfort pracy – poprzez wzajemne poznanie się uczestnicy szkolenia mogą poczuć się bezpieczniej w grupie.

2. Unikamy kłopotliwej ciszy na początku szkolenia  i niezręcznego wyznaczania kto powinien wypowiadać się jako pierwszy.

3. Pobudzamy grupę do pracy: jest to szczególnie ważne, kiedy szkolenie zaczyna się w godzinach porannych – kiedy uczestnicy są zaspani lub popołudniowo-wieczornych – gdy są zmęczeni.

4. Pokazujemy uczestnikom szkolenia, że nie będzie to tylko monolog trenera, ale że szkolenie będzie wymagało ich aktywności i zaangażowania.

Przykładowe lodołamacze:

AMBITNA ALINA POMOŻE ZAPAMIĘTAĆ IMIONA 🙂 

Jednym z najbardziej popularnych ćwiczeń na zapamiętanie imion, to tzw. Ambitna Alina.

Instrukcja ćwiczenia.

1. Uczestnicy siadają w kole/siedzą przy jednym stoliku.

2. Pierwsza osoba mówi swoje imię, a następnie dopowiada przymiotnik go charakteryzujący zaczynający się na tą samą literę, co jego imię.

np. Alina – Ambitna (najlepiej kiedy pierwszą osobą jest trener).

3. Kolejna osoba ma powtórzyć, imię trenera plus przymiotnik go charakteryzujący oraz dopowiedzieć swoje imię i przymiotnik go charakteryzujący zaczynający się na tą samą literę.

4. Każda kolejna osoba powtarza od początku imiona poprzedników i przymiotniki ich charakteryzujące, po czym dodaje swoje.

5. Ostatecznie głos wraca do trenera, który zamyka koło – powtarza po kolei imiona wszystkich uczestników oraz podawane przez nich przymiotniki.

W ten sposób cała grupa skupia się i zapamiętuje swoje imiona. Ćwiczenie pomaga też trenerowi zapamiętać imiona uczestników, dzięki czemu łatwiej jest prowadzić szkolenie. Oczywiście to ćwiczenie można modyfikować na wiele sposobów –  zamiast przymiotnika w nawiązaniu do imienia uczestnicy mogą podawać nazwy miast, krajów, słodyczy, roślin itp.

BINGO – POMOŻE ZINTEGROWAĆ UCZESTNIKÓW DZIĘKI WZAJEMNEMU, SZYBKIEMU POZNANIU

1. Uczestnicy otrzymują od trenera kartki, na których znajduje się kwadratowa plansza podzielona na mniejsze kwadraty – w każdym kwadracie znajduje się pytanie/zdanie oraz puste miejsce na dopisanie imienia uczestnika szkolenia.

Początek szkolenia czasem łamania lodów

2. Zadanie wykonywane jest na czas.

3. Uczestnicy mają za zadanie wypełnić całą planszę: uczestnik podchodzi do kolejnych osób i pyta o daną rzecz – jeśli znajdzie osobę, która spełnia zapisany na karcie warunek umieszcza jej imię na karcie. Jeśli w grupie nie ma osoby spełniającej dany warunek uczestnik powinien wpisać na kartę: NIKT.

4. Kto pierwszy uzupełni kartę krzyczy: BINGO! – zabawa jest przerywana.

5. Trener prosi osobę, która krzyknęła BINGO o przeczytanie jak uzupełniła kartę – cała grupa weryfikuje, czy zapisane przez zwycięzcę odpowiedzi są prawdziwe.

Czym się kierować w wyborze lodołamacza?

Jest wiele rodzajów lodołamaczy, które mają różny przebieg – wymagają mniejszej lub większej ilości ruchu ze strony uczestników, rekwizytów, np.  kredki, nożyczki, kolorowe gazety itp.

Najważniejsze zasady doboru lodołamaczy:

1. Lodołamacz powinien być dopasowany do grupy dla której prowadzisz szkolenie – pewnie ciężko będzie zmotywować grupę top menagerów wystrojonych w markowe garnitury do  malowania farbami swojego autoportretu…

2. Uwzględnijmy czas, jaki masz na przeprowadzenie lodołamacza – zbyt skomplikowane, rozbudowane ćwiczenie – może sprawić, że część uczestników źle zrozumie jego instrukcję i ćwiczenie niepotrzebnie się wydłuży.

3. Weź pod uwagę warunki lokalowe, którymi dysponujesz – jeśli salka szkoleniowa jest mała, zamiast bardzo ruchliwych ćwiczeń, sprawdzą się te, które można przeprowadzić na siedząco/stojąco.

4. Zastanów się czy masz wszystkie rekwizyty potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia – za kilka tygodni pokażę Wam, jak wyglądają moje przykładowe harmonogramy szkoleń, dzięki którym zawsze pamiętam o zabraniu niezbędnych rekwizytów 🙂

Mówienie i pisanie zawsze przychodziło mi z łatwością. Podobno słynę z ciętej riposty. Wszyscy myśleli, że zostanę nauczycielem, a wylądowałam na socjologii. Jednak po latach okazało się, że da się te obie rzeczy połączyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

KONTAKT

Daj nam znać co możemy dla Ciebie zrobić, wypełniając formularz poniżej, a my skontaktujemy się z Tobą do 48h w dni robocze.

    * Twoje imię i nazwisko:


    * Treść wiadomości:

    * Czy prowadzisz firmę?

    * Podaj NIP Twojej firmy:

    * Podaj numer telefonu:

    * Twój adres e-mail:

    Jeśli jesteś zainteresowany pozyskaniem dotacji na usługi szkoleniowo-doradcze wypełnij nasz formularz pod dotacje dostępny pod TYM LINKIEM.

    Natomiast jeśli chcesz byśmy dopasowali indywidualny program rozwojowy, wypełnij jeden z poniższych formularzy:

    Analiza potrzeb szkoleniowo-doradczych KLIENT BIZNESOWY

    Analiza potrzeb szkoleniowo-doradczych KLIENT INDYWIDUALNY

    * W celu zapewnienia najlepszej jakości odpowiedzi wszystkie pola w formularzu są obowiązkowe.